مطالعه موردي جلوه هاي بصري سریال یوسف پیامبر(ع) 3

نويسنده:اميررضا معتمدي
در این قسمت به شرح موردی جلوه های بصری قسمت های نهم تا شانزدهم از سریال «یوسف پيامبر(ع)» می پردازیم و جهت خلاصه گویی از تکرار مواردی چون تکثیر نما های لانگ شات در شهرها و اصلاح رنگ آسمان و درج ابر و حذف و اضافه آکسسوار صحنه پرهیز می نماییم.
اولین مورد، خواب یکی از همراهان حضرت یوسف در سفر به مصر است که آن شخص بی آن که بداند یوسف پیامبر است، در خواب می بیند که این کودک سوار بر شتر از بیابانی بی آب و علف، زیر آفتاب سوزان مي گذرد؛ در حالی که ابری بر سرش سایه افکنده و صحرا پشت پای شترش سرسبز می شود. این سکانس در چهار نما طراحی و ساخته شده که در اینجا به توضیح نماهای لانگ شات بسنده می کنیم.

ابر انیمیشن با ساختار دو بعدی بوده و برای آن که قصد و هدفش برای سایه افکنی بر سر پیامبر را به نمایش بگذاریم از حرکت با ساختار درونی بهره بردیم؛ یعنی این احساس را ایجاد کردیم که ابر تحت تاثیر باد نیست بلکه خود حرکت می كند. زمین ابتدا توسط بافت چمن سبز شده و سپس بوته های کوتاه سبز رنگ از آن سر برآورده و بوته های گل و درختچه ها ظاهر می شوند.
مورد بعد، نمای شهر و عبادتگاه گربه پرستان است که این نما از ترکیب یکی از دکورهای مصر بر روی پس زمینه ای از ساحل رودخانه در شهرک دفاع مقدس شکل گرفت. سپس در دور دست، شهر بزرگی ایجاد و بر اطراف معبد، جا به جا گربه هایی درحال استراحت در رنگ ها و ابعاد متفاوت ترکیب شدند. آسمان نیز با ابری مناسب تزیین گردید. در نهایت، جهت افزایش باور معبد از تصویر دو تندیس گربه در اطراف ساختمان معبد بهره بردیم.

مورد بعد درج سازه عظیم اهرام ثلاثه در غرب رود نیل بود. این سازه می بایست بسیار بلند و عظیم دیده می شد که البته در طول سریال متناسب با هر نما در اندازه های مختلف با پس زمینه ترکیب گردیده است.

این سازه مشتمل بر سه هرم بزرگ و چندین هرم کوچک و مجسمه ابوالهول بود که بسته به جهت نما از چپ یا راست، درست رو به روی اسکله قرار دارد.
مورد ديگر، تکثیر نمای لانگ شات شهر طبس در مصر باستان است. تکثیر ساختمان های شهر، حذف سوله های اضافی در نمای اصلی، اصلاح رنگ آب رودخانه نیل و درج چند قایق کوچک بر روی رود و ابرها در آسمان از موارد قابل ذکر است.

در بازار برده فروش ها فرشته بر حضرت یوسف ظاهر می گردد و دیگران حضور فرشته را حس نمی کنند. در این وضعیت، فرشته در میان جمعیت از بين دیگران عبور می کند و جلو می آید که این پلان بدون استفاده از پرده آبی طراحی و با روش رتوسکوپی ساخته و ترکیب شده است.

در دو نمای دیگر که فرشته ظاهر می شود، یک بار بر روی نخل ها در شب و بار دیگر در فضای ذهنی حضرت یوسف(ع) کنار درختی که از آن شکوفه می ریزد، نمایان می گردد.

نماهای متفاوتی از بالکن قصر زلیخا که در چندین سکانس روز و شب به کار رفته است. فضای خارج بالکن کاملا کروماکی بوده و نمای بیرون بالکن به طور کامل در چندین لایه از درخت ها، رود نیل، کوه ها، اهرام و آسمان ابری روز یا شب ساخته و ترکیب گردیده است.

نمای بیرونی زندان زاویرا در روز و شب که سوله های صنعتی در اطراف آن حذف و آسمان شب، ماه و آتشدان ها به زندان اضافه شده اند.

حضور فیزیکی شیطان: یکبار در آتشدان اتاق زلیخا و بار دیگر در هیبت زلیخا هنگام پیشنهاد شیطانی اش به حضرت یوسف که از تکنیک مورف بهره برده ایم.

منبع: سیما فیلم